τα ψάρια έξω απ΄το τηγάνι

antigrafo apo bost 

Κατά τη διάρκεια της αλώσεως, μια γυναίκα τηγάνιζε ψάρια. Κατάλαβε πως αυτό ήταν το τέλος της Βασιλεύουσας και προσευχήθηκε να ελευθερωθεί κάποτε η Πόλη. Σαν απόδειξη πως θα εισακουστεί η προσευχή της ζήτησε από το υπερπέραν να ζωντανέψουν τα μισοτηγανισμένα ψάρια και να πηδήξουν έξω από το τηγάνι, πράγμα το οποίο και έγινε.

Κάπως έτσι είναι μία από τις πολλές ιστοριούλες που ανήκει στους θρύλους τους σχετικούς με την άλωση της Κωνσταντινούπολης, και που έχει ενσωματωθεί στη λαϊκή μας παράδοση.

Πριν από αρκετά χρόνια γνώρισα μια κοπέλα, ας την πούμε Μαρία, γύρω στα είκοσι, φοιτήτρια της Φιλοσοφικής, αριστούχος και στο σχολείο και στη σχολή της. Η Μαρία , λοιπόν, πίστευε ακράδαντα πως η παραπάνω ιστορία με τα ψάρια είναι πέρα για πέρα αληθινή! Η κουβέντα γινόταν κατακαλόκαιρο σε ουζερί , υπό τον έναστρο ουρανό και εν μέσω μεζέδων και ποτών. Έτσι, αρχικά νόμιζα πως έκανε πλάκα κι άρχισα κι εγώ τα χωρατά. Σύντομα όμως είδα πως θίχτηκε, είδα και κάτι νοήματα του φίλου μου και αρραβωνιαστικού της και ανέκρουσα πρύμναν. Ούτε με τα λογικά επιχειρήματα έγινε τίποτα. Μου είχε κλείσει όλα τα πορτοπαράθυρα επικοινωνίας. Δε σήκωνε κουβέντα. Τα ψάρια πήδηξαν απ’ το τηγάνι, τελεία και παύλα.

Ήπια παραπάνω μπίρες εκείνο το βράδυ μπας και συνέλθω. Μετά όμως από τόσα χρόνια και τόσες μπίρες, αυτά τα μισοτηγανισμένα ψάρια δεν μπορώ να τα χωνέψω με τίποτα.

Advertisements

21 Σχόλια (+add yours?)

  1. Elias
    Μάι. 23, 2009 @ 19:43:10

    Ο καθένας με τα κολλήματά του! Συγκάτοικοι είμαστε όλοι στην τρέλα, δεν το συζητώ. Η γνώμη μου είναι ότι η παράνοια κάποιου θα πρέπει να αναγνωρίζεται και να προστατεύεται – εφ’ όσον δε στρέφεται εναντίον μας ή εναντίον του ίδιου. Δικαίωμα στην τρέλα.

    (Το σχόλιο αυτό γράφτηκε υπό τους ήχους του τραγουδιού: «Μαρικάκι απ’ τη Σμύρνη κι απ’ το Κορδελιό / Άσ’ τα ψάρια να καούνε κι έβγα να σε δω»)

  2. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Μάι. 24, 2009 @ 00:01:54

    # Elias
    «εφ’ όσον δε στρέφεται εναντίον μας ή εναντίον του ίδιου»
    Υπάρχει τέτοιας μορφής παράνοια; Δε νομίζω.
    Σκέψου γιατί ΔΕΝ βγήκε βουλευτής η Μαρριέτα Γιαννάκου με αιτία το βιβλίο της ιστορίας. Σκέψου πόσων, τα κολλήματα μας επηρρεάζουν όταν αυυτοί που τα έχουν αποκτούν μια κάποια μικρή ή μεγάλη εξουσία.
    Δικαίωμα στην τρέλα ναι
    αλλά όχι σ΄αυτήν που καλλιεργείται

    Υ.Γ. Το Μαρικάκι απο τη Σμύρνη ήξερε καλά τι έκανε όταν άφηνε τα ψάρια να καούνε διότι δεν περίμενε…ανάσταση ψαριών αλλά ανάταση ζωής.

  3. ktkouk
    Μάι. 24, 2009 @ 09:12:23

    Εις βάθος μελέτη των απόκρυφων ευαγγελίων, των πατερικών κειμένων, της λαογραφίας και των κειμένων από περιηγητές (της εποχής της Παναγίας) με έχουν οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι η Μεγαλόχαρη ήταν φαν των έθνικ κουζινών.

    Ο Ιωσήφ της έκανε πρόταση γάμου σε ένα μπαρ-ρέστοραντ της Ναζαρέτ (με μεσοποταμιακή κουζίνα).

    Ο αρχάγγελος της έδωσε τον κρίνο μόλις είχε τελειώσει το γεύμα της με μια πουτίγκα σύκων με παγωτό καϊμάκι-μέντα (σκωτσέζικη συνταγή)

    Η φυγή στην Αίγυπτο έγινε (στην πραγματικότητα) προκειμένου να γευτεί την αυθεντική συνταγή ψητών φύλλων πάπυρου με παναρισμένα παϊδάκια κροκόδειλου.

    Ακόμα και τον δωδεκάχρονο Ιησού τον «ξέχασε» στο ναό με τους σοφούς διότι απέναντι από το ναό είχε ανοίξει Ινδικό εστιατόριο και δοκίμαζε κάτι καυτερά κοτόπουλα.

    Η μεγάλη αδυναμία της όμως ήταν τα θαλασσινά, κυρίως τα ψάρια∙ αδυναμία που την μετέδωσε και στον Γιό της (εξ ου κι έκανε παρέα με ψαράδες, και απ’ αυτούς διάλεξε τους πρώτους μαθητές του).

    Τα ψάρια, λοιπόν, της ιστορίας σου, όντως ζωντάνεψαν και πεταχτήκαν έξω από το τηγάνι σαν μια γκουρμέ νύξη της Πλατυτέρας των ουρανών περί της Γιαπωνέζικης κουζίνας και μια προνεωτερική παρέμβαση υπέρ της παγκοσμιοποίησης γενικότερα και του σούσι ειδικότερα.
    Βέβαια, η καημένη η βυζαντινή γυναίκα δεν μπορούσε να τα κατανοήσει όλα αυτά κι έτσι εξέλαβε το θαύμα κατά πως την συνέφερε.

    Ντροπή σου να μην πιστεύεις στα θαύματα.
    Σε λίγο θα μας πεις πως δεν πιστεύεις στο ξεμάτιασμα, στη χαρτομαντεία, στην καφεμαντεία, στο κληρονομικό χάρισμα και στους Ελ.
    Ε, όχι.

  4. ktkouk
    Μάι. 24, 2009 @ 09:20:12

    Τα ψάρια της φίλης σου σού έκαναν εντύπωση;

    Δες τι γίνεται κάθε δεκαπενταύγουστο στην Τήνο.

    Εδώ υπάρχουν άνθρωποι (πολλοί) που πιστεύουν ότι ο Κωστάκης είναι ο καταλληλότερος, ο Γιωργάκης είναι σοσιαλιστής, η Αλέκα προοδευτική και ο Αλέξης φέρνει το «νέο». (Για να μην πω για τις τελειωμένες περιπτώσεις που μπερδεύουν το λαό με τον ΛΑΟΣ).

    Δυστυχώς η πλειοψηφία των βολεμένων (μαζί κι όσοι περιμένουν βόλεμα) και των ηλιθίων είναι ανίκητη. Η παράνοιά τους δε γίνεται να μην μας επηρεάζει. Για πολλά ακόμα χρόνια φοβάμαι (τι φοβάμαι δηλαδή…Σίγουρος είμαι

  5. φαίδρα φις
    Μάι. 24, 2009 @ 12:34:15

    πώς κάνεις έτσι για μερικά κακοτηγανισμένα ψάρια!
    τα κακοτηγανισμένα θαύματα να τρέμεις…
    αυτά δεν χωνεύονται ούτε υπό την απειλή γεμισμένου περιστρόφου
    στον κρόταφο

    φιλιά

  6. Δύτης των νιπτήρων
    Μάι. 24, 2009 @ 13:24:46

    Και όπως γέμιζες Αλέξανδρε ένα ακόμα ποτηράκι ρακή, έπεσε στο πιάτο σου από τον ουρανό μια ΜΙΣΟτηγανισμένη κουτσομούρα, έτσι για να μάθεις.

  7. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Μάι. 24, 2009 @ 18:57:55

    #ktkouk
    θα γίνω γκουρμέ θρησκευόμενος να περιμένω παραδείσους με πιλάφια
    Η εντύπωση και το αχώνευτο έγκειται στο γεγονός πως τέτοιου είδους πράγματα περιμένεις να τα πιστεύουν αμώρφωτοι και χαμηλού πνευματικού επιπέδου άνθρωποι.
    Αλλά όπως λέει κι Ζωρζ Πιλαλί «τα πανεπιστήμια βγάζουν ειδικότητες κι όχι προσωπικότητες»

    #φαίδρα φις
    Μα τι λες τώρα!
    Ξέρεις πόσο έχουν πάει τα ψάρια;
    Όχι να τα τρώμε και μισοτηγανισμένα.
    Τα θαύματα πάλι – άμα τα πιστεύεις – είναι πιο ακριβά (κεράκια, τάματα, προσκηνήματα, αγορά βιογραφιών, κασσετών κλπ, κλπ)
    Σε φιλώ κι εγώ μπροστά απ΄το τζάμι.

    #Δύτης των νιπτήρων
    ααα…
    ώστε εσύ μου την έριξες!

  8. φαίδρα φις
    Μάι. 24, 2009 @ 22:40:27

    α,στο καλό!!!!
    για δες!
    στο τέλος θα πληρώνουμε τα ψάρια
    περισσότερο απ’τα θαύματα…

    ας ελπίσουμε στο έλεος και στη μεγαλοψυχία
    κάποιου μεγαλοδύναμου

    γι’αυτό ψαρεύω μόνη μου…

  9. Καλλιόπη
    Μάι. 25, 2009 @ 13:50:53

    δεν είναι θέμα τρέλας αλλά πίστης.
    Το συγκεκριμένο κι εγώ πιστεύω πως είναι παράδοση και όχι γεγονός, αλλά ειλικρινά δε θα μου έκανε τόσο εντύπωση αν μου έλεγαν πως είναι αλήθεια.
    Θα έπρεπε να χαιρόμαστε που υπάρχουν σήμερα άνθρωποι με τόσο δυνατή πίστη και όχι να χλευάζουμε.

  10. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Μάι. 26, 2009 @ 09:08:47

    #Καλλιόπη
    Δεν θα ήταν καλύτερα να έχουμε βαθιά πίστη στην αλήθεια;
    Πολλά δεινά έχουν ξεκινήσει απο τη βαθιά πίστη σε μεταφυσικές «αλήθειες»
    Ξέρεις πχ. πόσο άιμα ελλήνων έχει χυθεί άδικα κατα τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας επειδή οι άνθρωποι πίστευαν σε τέτοια «σημάδια» και ειδικά στον χριστιανικό μύθο πως οι ορθόδοξοι Ρώσοι θα μας ελευθέρωναν;
    Η απελευθέρωση τελικά ήρθε ως ζύμωση μέσα απο τις ιδέες του Διαφωτισμού κι όχι απο προκαταλήψεις.
    Ένα παράδειγμα μόνο αναφφέρω. Υπάρχουν αμέτρητα.

  11. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Μάι. 26, 2009 @ 09:09:38

    #φαίδρα φις

    Ως …φις κάτι παραπάνω θα ξέρεις απο ψάρια και ψαρέματα.

  12. Δον Κιχώτης
    Μάι. 31, 2009 @ 17:18:30

    Δεν ντρεπεστε να γρφετε τετοια ποιηματα ( αυτο για την ημερα της αλωσης λεω) ρωτησατε τον Μιχαλη τον Τρεμοπουλο για τα ποιηματα αυτα; Ομως τωρα κανεις δεν θα ανησυχει παλι με χρονια με καιρους παλι δικα τους θαναι ( τον τουρκων ) με τη βοηθεια του γνησιου απογονου του Μωχαμετ του Οικολογου { τουρκος προγονος του Μιχαλη με συνειδηση οικολογικη από τη θΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (σλαβα πριγκιπισσα και αυτη προγονος Γκρουεφσκι))

  13. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Ιον. 01, 2009 @ 09:40:50

    Aυτό για την ημέρα της αλώσεως δεν το έγραψα εγώ αλλά ο Λευτέρης
    Ντρέπομαι πάντως για λογαριασμό του φίλου μου.
    Δεν φτάνει που γράφει τέτοια ..αιρετικά αλλά κάνει σχέδια με τους τούρκους να τους δωσει όλη την ελλάδα με αντάλλαγμα να γίνει αυτός πρόεδρος της..Κρήτης.
    Εγώ πάλι ετοιμάζομαι να ανακαταλάβω την Αλεξάνδρεια (της Αιγύπτου)

  14. Δον Κιχώτης
    Ιον. 01, 2009 @ 13:11:44

    Αυτο με την Αλεξανδρεια δεν ειναι κακο εχω και το σοβαρο ιστορικο ντοκουμεντο του Λιακοπουλου που λεει οτι η Κλεοπατρα ηταν Ελληνιδα και φυσικα οπως αυτοι διαγραψαν του αρχαιους από τη μνημη μας διαγραφω με μια μονοκοντυλια και τους φαραω και λεω οτι τις πυραμιδες τις εκτισαν οι Ελληνες! Επισης λεω οτι ο μεγαλος μας Καβαφης ζουσε στην Αλεξανδρεια εχω και γραπτα ντοκουμεντα στις πετρες επανω και ειμαι και καπακι σε σχεση με τους σκοπιανους που δεν εχουν τη γλωσσα του αποτυπωμενη πουθενα στις αρχαιες πετρες που ο τρεμοπουλος θα τους δωσει Ερε γλεντια Γειασου καραγκιοζο Γειασου Τρεμοπουλε γειασου οικογενεια ( τουρκο σκοπιανο εβραιωνκαι λοιπων ) Ρε μανια που χουν ολοι να λεγονται ελληνες τοσο σπουδαιο ειναι νασαι φτωχος και μιζερος σαν τον καραγκιοζη;

  15. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Ιον. 01, 2009 @ 23:10:03

    Bουρ λοιπόν για Αλεξάνδρεια και μετά να πάρουμε και τα Ιεροσόλυμα (ως γνωστόν το Ναό του Σολωμόντα έλληνες τον έχτισαν) και μετά το Αφγανιστάν (όλοι απόγονοι Μακεδόνων είναι και ως γνωστόν η Μακεδονία είναι ελληνική) και μετά… να πάρουμε και καναν υπνάκο διότι και τον ύπνο έλληνες τον ανακάλυψαν

  16. Δον Κιχώτης
    Ιον. 02, 2009 @ 13:44:48

    Αφεριμ!!!

  17. Καλλιόπη
    Ιολ. 08, 2009 @ 12:27:43

    άργησα να σου απαντήσω αλλά θα σου κάνω μια ερώτηση:
    φταίει ο Αϊνστάιν για τις ατομικές βόμβες επειδή ανακάλυψε την ατομική ενέργεια? Όχι έτσι?
    Το ξέρω πως η κλισέ πια έκφραση «στο όνομα του Θεού γίνανε τα μεγαλύτερα εγκλήματα» είναι γεγονός, αλλά δεν είναι λόγος για να μην πιστεύω. Δυστυχώς κρατάμε μόνο την άσχημη όψη των πραγμάτων και δεν εμβαθύνουμε γιατί απλά μας βολεύει…
    Έχω χρέος όμως απέναντι στην πίστη μου να μιλάω γιαυτήν όπως είναι και όχι όπως κάποιοι θέλουν να φαίνεται.

  18. Δον Κιχώτης
    Ιολ. 08, 2009 @ 18:45:00

    Καλλιοπη ο Θεος αν ειναι εκει δεν συμμετεχει στ ανρθωπινα καθοσον αφησε κατα τους Θεολογους μας στον ανρθωπο αρκετη ελευθερια Το πως ο καθε ενας εκφραζει την πιστη του αυτο εχει ως αποτελεσμα τα εγκληματα που γινονται στο ονομα της. Αν ρωτησεις τον Εφραιμ θα σου πει οτι ειναι οσιομαρτυρας και τον δικιμαζει ο εξω από εδω ενω ο Θεος θεωρει εργο αρετης το εργο του. Οι πιστοι μουσουλμνανοι που σκοτωνουν την αντιμασμενη βιασμενη αδελφη τους στο ονομα της ανοητης θρησκειας τους ειναι καθαροι εγκληματιες αν τους ρωτησεις θα σου πουν οτι η αδελφη τους πηγε κοντα στον Αλλαχα και το μιασμα ξεπληθηκε μα την προσφορα από μερους τους να τη θανατωσουν κατι σαν τον Αβρααμ ενα πραγμα Και ανεξαντλητο το βασιλειο των τρελων στο ονομα της πιστης στο Θεο.

  19. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Ιολ. 08, 2009 @ 22:36:24

    #Καλλιοπη
    Θες να πεις δηλαδή φταίνε οι άνθρωποι για τα διάφορα εγκλήματα και όχι ο θεός;
    Αν κατάλαβα καλά απο το παράδειγμα με τον Αϊνστάιν.
    Ναι ο άνθρωποι φταίνε. Αυτό λέω κι εγώ.
    Και την ανοησία των ανθρώπων χλευάζω , όχι την πίστη τους.
    Για την πίστη κάνω πιο σοβαρές κουβέντες.
    Λες:»Έχω χρέος όμως απέναντι στην πίστη μου να μιλάω γιαυτήν όπως είναι και όχι όπως κάποιοι θέλουν να φαίνεται.»
    Αυτό είναι πολύ απροσδιόριστο. Αν μιλάμε για την χριστιανική πίστη είναι κατακερματισμένη σε ορθόδοξους, καθολικούς, διαμαρτυρόμενους, παλιοημερολογίτες, εκκλησία του Ιησού κλπ, κλπ, κλπ. Ακόμα και μέσα στους ορθόδοξους κλασικούς ο καθένας αντιλαμβάνεται διαφορετικά το ευαγγέλιο, τα κυρήγματα τους βίους των αγίων , την άποψη της πιστης για τα διάφορα ζητήματα που αφορούν τον άνθρωπο κλπ, κλπ.
    Εν τέλει, για ποιά ακριβώς πίστη μιλάμε;
    Μάλλον θα πρέπει να πούμε πως έχουυμε χρέος υπερασπιζόμαστε τα πιστεύω μας και να μιλάμε γι΄αυτά.
    Ναι έχει χαθεί πιά η μαγεία απ τη ζωή μας κι αυτό την έχει κάνει λίγο άχρωμη. Χρειάζονται κάποιες δόσεις μεταφυσικής κιας ξέρουμε πως είναι σαν τα παραμύθια που λέμε στα παιδιά μας – ή που έλεγαν σε μας.
    Το νοημα όμως τουτης της ανάρτησης δεν είναι τόσο το θέμα της πίστης στο θεό όσο η δεκτικότητα του ανθρώπινου πνεύματος σε ανοησίες και παραλογισμούς για χάρη μιας μεταφυσικής πίστης.
    Στολίζουμε το τοτέμ με μικρά ταμπού.

    #Δον Κιχώτης

    Συμφωνώ απολύτως μ΄αυτά που λες.
    Η ένστασή μου είναι στην αποστροφή τουυ λόγου σου «στο ονομα της ανοητης θρησκειας τους»
    Δε νομίζω πως το «ανόητος» ταιριάζει στις θρησκείες αλλά στους ανθρώπους. Και ύστερα έτσι όπως τίθεται μοιάζει σα να θεωρείς ανόητη μόνο τη συγκεκριμένη θρησκεία ενώ δεν πιστεύω πως το βλέπεις έτσι.

  20. Δον Κιχώτης
    Ιολ. 09, 2009 @ 21:58:43

    Θεωρω ανοητη καθε θρησκεια που επιτρεπει την θανατωση ανρθωπου από ανθρωπο επομενως περιπου ολες ( οι χριστιανοι θανατωσαν στο ονομα του Χρηστου βλεπε Ιερα εξεταση)

  21. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Ιολ. 12, 2009 @ 22:20:59

    Επιμένω πως το «α-νόητο» δεν ταιριάζει με τις θρησκείες αλλά με τους ανθρώπους.
    Και φυσικά οι άνθρωποι που βοήθησαν να χτιστούν οι θρησκείες, οι πρωτομάστορες σα να λέμε, δεν ήταν καθόλου ανόητοι. Το να επιτρέπεται ο θάνατος στα πλαίσια των θρησκειών είναι κάτι το πολύ καλά μελετημένο.
    Οι σύχρονοι ψυχίατροι και κοινωνιολόγοι θα πρέπει να σκίσουν τα πτυχία τους διότι κανείς δεν έχει κατανοήσει πως είναι δυνατόν οι… «πρωτομάστορες» να γνώριζαν τόσο καλά τον εσωτερικό κόσμο των ανθρώπων αλλά και τις κατάληλες κοινωνικές δομές , ώστε να επιβάλλουν τις θρησκείες τους.
    Λέμε πως η άγνοια σε κάνει σκλάβο, θύμα κλπ., αλλά το λέμε δυο τρεις εκετονταετηρίδες και μάλιστα στον δυτικό κόσμο.
    Πριν 10.000 χρόνια, 5.000 χρόνια κλπ, που το ήξεραν για να το εκμεταλλευτούν με τόση μαεστρία;
    Δεν είναι καθόλου ανόητες οι θρησκείες.
    Έχουν δομές που δεν τις έχει κανένα πολιτικό σύστημα.
    Γι΄αυτό και όλα τα πολιτικά συστήματα βασίστηκαν στη θρησκεία – ή στην απουσία της.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: