λίγα λόγια για τον πίνακα «χωρισμόσ»

Ο κύκλος που περιβάλει τους δύο αγγέλους που χωρίζουν, είναι φτιαγμένος από χιλιάδες στίγματα ασημένιου χρώματος και στην πραγματικότητα είναι ανάγλυφος.
Βέβαια το κέντρο του μαυρίζει και μόνο στην περιφέρεια έχει μείνει καθαρό ασήμι.
Κάτω, δεξιά και αριστερά υπάρχουν δυο διακοσμητικά τέταρτα κύκλου. Στην αγιογραφία από τέτοια διακοσμητικά βγαίνει το χέρι του θεού που ευλογεί κάποιον άγιο ή  αγία, συνήθως σε σκηνή που αφορά κάποιο περιστατικό της ζωής τους.
Εδώ χέρι θεού δεν υπάρχει. Έτσι , τα διακοσμητικά αυτά συμβολίζουν απλά τον ουρανό.
Στην πάνω μεριά του πίνακα, υπάρχουν σπίτια και δέντρα ανάποδα. Ως γνωστόν τα σπίτια και τα δέντρα πατούν στη γη.
Ένα τέτοιο θέμα δεν επιτρέπει και πολλές αναγνώσεις παρά μόνο διαφορετικές συγκινήσεις και ονειροπολήσεις.
Γι’ αυτό και το «χωρισμόσ» γράφτηκε επίτηδες με μεγάλα γράμματα έτσι ώστε να μην τύχει ποτέ και κρεμαστεί ο πίνακας ανάποδα είτε από λάθος, είτε από σφάλμα.
(γιατί «σ» αντί «ς» μη με ρωτάτε, δεν ξέρω)
Όταν ξεκίνησα να κάνω το σχέδιο, η αρχική μου σκέψη ήταν να φτιάξω έναν πίνακα που θα τον ονομάσω «Η πτώση του Εωσφόρου».  Γι΄ αυτό και τα φτερά.  Μετά , όταν μου είπαν να δώσω έναν πίνακα για μια έκθεση με Κρήτες ζωγράφους, ήθελα να φτιάξω αυτόν, αλλά έκρινα , πως δεν είχε έρθει ακόμα η ώρα να θίξω τα χριστιανικά  ταμπού της μικρής ετούτης κοινωνίας. Έτσι, σκέφτηκα να τον ονομάσω «Ο χωρισμός των αγγέλων» , όπου η λέξη «χωρισμός» θα έχει και την έννοια του «ξεχωρισμός» (βίαιος).
Στην πορεία πήρε στο μυαλό μου ερωτικές προεκτάσεις το θέμα και κατέληξα στο σκέτο «χωρισμόσ» που πιστεύω περιλαμβάνει όλες τις παραπάνω περιπτώσεις.(ξαναλέω, πραγματικά δεν ξέρω γιατί «σ», αντί «ς»)
Αφού , λοιπόν – όπως είπαμε –  η γη είναι πάνω και ο ουρανός κάτω το ερώτημα που μπαίνει – και που από κει  ξεκίνησε η όλη ιδέα του πίνακα – είναι «ποιος πάει πάνω και ποιος κάτω;»
Μην προσπαθήσετε να απαντήσετε διότι:
α) Αν είστε ειλικρινείς θα δείτε πως δεν ξέρετε την απάντηση
β) Θα σας χαλάσει το όνειρο.(καλό ή κακό)
.
Υστερόγραφο: Ο πίνακας αγοράστηκε πριν ένα χρόνο από κάποιο γνωστό μου σε μια έκθεση που έκανα στο Ρέθυμνο. Αφού είχε αποφασίσει πως τον θέλει σίγουρα, πήγα να του πω δυο λόγια για τον πίνακα. Αυτά περίπου που έγραψα παραπάνω.
«Όχι! Όχι! Όχι!  Δεν θέλω ν’ ακούσω τίποτα. Μπορώ; Εσείς οι καλλιτέχνες είστε  παλαβοί. Κι άμα μου πεις καμιά μαλακία και μου γκρεμίσεις ότι εγώ φαντάστηκα βλέποντάς τον;»

 

13 Σχόλια (+add yours?)

  1. Μαρία Νικολάου
    Μάι. 19, 2008 @ 07:09:55

    Nα σου πω την αληθεια δικιο εχει.
    Ο καθενας φανταζεται κατι διαφορετικο. Αστον λοιπον να το φανταζεται.
    Οσο για τον πινακα μαρεσει περισσοτερο απ ολους οσους εχω δει εδω ίσως
    λογω χρωματων.
    Και ανεφερες και το ασημι που λατρεύω..
    Καλημερα να χεις και καλη βδομαδα Αλεξανδρε

  2. ε
    Μάι. 19, 2008 @ 09:52:56

    ε καλα σας ειπε.
    οπως λεει και το τραγουδι
    ολα εκεινα που αγαπω ειναι αλλονων,κι αλλιως φανταζουν.

    σημερα σκεφτομουν ενα ποστ που θα το ονομαζα
    κολλασ οχι κολλαζ και οχι με ς αλλά με σ.
    τι να σας πω.εχω εντυπωσιαστει.
    με ολα.

  3. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Μάι. 19, 2008 @ 13:35:47

    #Μαρία Νικολάου
    Δίκιο έχει γι΄αυτό κι εγώ το ανέφερα.
    Καλή βδομάδα και σε σένα.


    Γιατί άραγε ήθελες κι εσύ σ αντί «ς»;
    Ωρες ώρες το μυαλό μας δουλεύει μυστήρια.
    Γεια χαρά.

  4. ktkouk
    Μάι. 19, 2008 @ 17:49:45

    Εκπληκτικός πίνακας, συμφωνώ με την προλαλήσασα ότι είναι ο καλύτερός σου που έχω δει έως τώρα. Αν δεν μου το απαγορέψεις (με εξώδικο) ίσως κάνω μια εγγραφή τις επόμενες μέρες αποκλειστικά γι αυτόν.

    Και για να σας λύσω την απορία σχετικά με το σίγμα. (τι να κάνω; με τέτοιους άσχετους, που κάθομαι και μιλάω, πρέπει να τους εξηγώ και τα αυτονόητα!!!)

    Αν το σίγμα ήταν τελικό (ς) τότε ο χωρισμός θα ήταν οριστικός. Ενώ τώρα…

    Θα επανέλθω αύριο, πρέπει να κατέβω Αθήνα κι έχω αργήσει ήδη.
    Καλησπέρες.

  5. Churchwarden
    Μάι. 19, 2008 @ 18:11:56

    Πολύ ωραίος πίνακας.

    Θα τον προτιμούσα, όμως, πιο σκοτεινό.

    Τα χρώματά του είναι απαλότερα και φωτεινότερα του χωρισμού του γούστου μου.

  6. koymparos
    Μάι. 19, 2008 @ 19:49:54

    Μερικές σκέψεις.
    Δικαιούται ο καλλιτέχνης να διατυπώνει τις απόψεις του σχετικά με ένα έργο του; Αυτό που αρκετά συχνά συμβαίνει είναι η αισθητική συγκίνηση να μην απορρέει από μια οπτική που ταυτίζεται με την οπτική του καλλιτέχνη. Για έναν μελετητή έργων τέχνης η επεξηγηματική από μέρους του καλλιτέχνη σημείωση είναι εξαιρετικά χρήσιμη. Για κάποιον όμως που θέλει απλά να απολαύσει ένα έργο τέχνης χωρίς καμιά εκ των προτέρων δοσμένη ερμηνεία, την οποία ίσως αισθανθεί καταπιεστική, δεν βρίσκω κάποια χρησιμότητα. Καλά κάνεις, λοιπόν, και επιμένεις στα τεχνικά χαρακτηριστικά του πίνακά σου και δεν μας λες και πολλά για το τι θέλει να πει ο … ζωγράφος! Ο αγοραστής του πίνακα είχε μάλλον δίκιο…
    Πράγματι αυτός είναι ένας από τους καλούς σου πίνακες.
    Οχι όμως ο καλύτερος… Τον καλύτερο τον έχω αγοράσει εγω! Χε χε!(Θα ήθελα…)

  7. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Μάι. 19, 2008 @ 20:11:14

    #ktkouk
    Ενδιαφέρουσα η άποψη για το ςίγμα.
    Εγω εξώδικα δεν στέλνω – ούτε κάνω αγωγές.

    #Churchwarden
    Είσαι σίγουρος πως ο χωρισμός οδηγεί πάντα στο …μουντό και σκοτεινό;
    Μη ξεχνάμε και στίχους όπως «χωρίσαμε και έχω βρει ο δόλιος τη χαρά μου»
    ή «αυτός ο άλλος είν΄ευεργέτης μου μεγάλος»
    Φως – η άποψή μου – για να βλέπεις που θα πας μετά, γιατί , ούτως ή άλλως, ενός χωρισμού εχει προηγηθεί μπόλικο σκοτάδι.

  8. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Μάι. 19, 2008 @ 20:27:35

    #koymparos
    Τώρα που το λες, σκέφτομαι πως τον δικό σου πίνακα δεν τον έχω σε ψηφιακή μορφή. Απο πολλούς θα μπορούσε να θεωρηθεί και καλύτερος, γιατί έχει μια αμμεσότητα που ετούτος εδώ δεν διαθέτει, καθότι δουλεύτηκε αρκετα και στο μυαλό μου και στον μουσαμά.
    Θα έρθει όμως η ώρα και του…»τρελού»
    Επι του παρόντος.
    Πολύ εύστοχες οι παρατηρήσεις σου και δεν διαφωνώ. Εξάλλου, δεν ξέρω αν παρατήρησες πως το κείμενό μου είναι εντελώς αντιφατικό έως οξύμωρο.
    Τι κάθομαι και γράφω δηλαδή μια τέτοια ανάλυση για να καταλήξω στην τελευταία πρόταση;
    Θα μπορούσα να έβαζα τον πίνακα δίχως επεξηγήσεις και μέσα απ τα σχόλια να έγραφα τα παραπάνω. Το θεώρησα όμως πιο έντιμο να γράψω κάποια πράγματα απο πριν αφού ούτως ή άλλως υπάρχουν. Εξάλλου είναι απο τους λίγους πίνακές μου για τους οποίους μπορώ να κάνω τόσο μεγάλη ανάλυση. Για τους περισσότερους λίγα πράγματα μπορώ να πω. Γι΄αυτούς όμως που ο …καλλιτέχνης έχει να πει κάτι, γιατί να ταλαιπωρούμε τους Ιστορικούς Τέχνης του μέλλοντος; Δεν τους φτάνουν όλα τ΄άλλα, να τους ταλαιπωρώ κι εγώ;…

  9. Churchwarden
    Μάι. 21, 2008 @ 01:32:48

    Σολωμάντζαρε, ομίλησα για χωρισμό του γούστου μου (τουλάχιστον ο ένας τσακίζεται από τον πόνο του έρωτα).

    Για τους χωρισμούς της ανακούφισης, προσωπικώς θα διάλεγα άλλο τίτλο.

    Ούτως ή άλλως, ο πίνακας ωραίος είναι.

  10. Alexandros K.
    Μάι. 21, 2008 @ 11:23:12

    Από τους καλύτερους πίνακές σου νομίζω
    Θα τον προτιμούσα όμως ως «πτώση του Εωσφόρου» και λόγω αναπαράστασης και σαν τεχνοτροπία…

  11. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Μάι. 21, 2008 @ 14:14:03

    # Churchwarden
    Οπωσδήποτε, εγώ μίλησα πάλι γενικά. Φυσικά ο καθένας το αντιλαμβάνεται με το τρόπο του.
    Και οι χωρισμοί της λύτρωσης πάντως, αφήνουν στο βάθος κι αυτοί μια πίκρα.
    Άσε που υπάρχει περίπτωση μετα απο χρόνια να το…ξανασκεφτείς μήπως δεν έπρεπε κλπ.

    #Alexandros K.
    Μπορεί να ξαναεμφανιστεί ο πίνακας μ΄αυτόν τον τίτλο. Υπάρχει αντίγραφο προχωρημένο έως ένα σημείο. Μετά αποφάσισα να τον ζωγραφίσω λίγο μεγαλύτερο για την έκθεση. Η πρώτη απόπειρα λοιπόν, παραμένει μισοτελειωμένη και…χωρίς τίτλο.

  12. perastiki
    Ιον. 06, 2008 @ 01:00:32

    Έχω μείνει άφωνη, συγχαρητήρια, ζηλεύω τον φίλο που το αγόρασε…να είσαι καλά!!!

  13. αλέξανδρος ανδρουλάκης
    Ιον. 06, 2008 @ 11:01:58

    #perastiki
    Σ΄ευχαριστώ
    καλά έκανες και…πέρασες.

Σχολιάστε

